Eerst content, dan webdesign – 5 voordelen

Eerst naar het innerlijk – de inhoud – kijken en dan naar het uiterlijk. Het is iets wat ons al van jongs af aan in de oren is geknoopt. Echter lijken we in dit digitale tijdperk soms onze principes toch aan de kant te schuiven en stellen we het uiterlijk –website design – voorop.

Je wilt dat je website eruitziet om door een ringetje te halen en een verpletterend webdesign staat dan ook hoog op je prioriteitenlijstje. Toch kan het raadzaam zijn het design van je website niet stellig op nummer één te zetten. Ook met het ontwikkelen van een website geldt: eerst naar de inhoud kijken, dan naar het uiterlijk.

 

Er zijn vele online marktplaatsen te vinden waar je templates kunt downloaden om jouw verhaal te vertellen. Maar past jouw verhaal wel binnen dit design?

 

Met een goed verhaal, een nog beter design
Je boodschap is het belangrijkst en je verhaal moet goed en compleet zijn. Alleen wanneer je de maten en details weet, dan kun je bepalen in welk jasje jouw content gestoken dient te worden. Het is belangrijk eerst duidelijk je visie, kwaliteiten, USP’s, producten of diensten te verwoorden. Vervolgens zou je jezelf de vraag moeten stellen: welke informatie is voor mijn klanten écht van belang en wat helpt hun tot actie over te gaan, contact op te nemen of een product aan te schaffen? Voor je bezoeker dient het direct duidelijk te worden wat je voor hem of haar kunt betekenen, wie jij bent, wat je in huis hebt en hoe zij in actie kunnen komen. Houd je content kort en bondig, maar wel compleet. Zorg dat je klanten niet verdwalen in lappen met tekst en wees er zeker van dat de relevantste informatie hun direct in het oog springt.

 

Content precedes design. Design in the absence of content is not design, it’s decoration. – Jeffrey Zeldman

 

Natuurlijk is het goed om een bepaald idee te hebben van jouw gewenste design, maar de content bepaalt welke koers er precies gevaren gaat te worden. Content stuurt aan op de juiste pagina-indeling, strategische Call to Actions, een overzichtelijke gebruiksvriendelijke navigatie, met een conversiegerichte, solide en goed functionerende website als gewenst eindresultaat.

5 voordelen van de Content First aanpak:

  1. Bij het creëren van je content, word je gedwongen vanuit de behoeften van je bezoeker te denken. Dit helpt je te bepalen wat voor een design, welke navigatie en elementen – zoals reviews, succesverhalen, opties om een whitepaper te downloaden – nodig zijn om hun behoeften te vervullen en hun richting jouw belangrijkste Call to Action te leiden.
  2. Op het moment dat je website content al is uitgeschreven, dan is het voor de designer des te duidelijker wie jij als bedrijf precies bent en wie je doelgroep is, wat zal helpen een effectief webdesign te ontwerpen.
  3. Een ontwerp kan beter beoordeeld worden – zowel door jou als de designer – met echte content, en problemen met de lay-out kunnen worden voorkomen. Denk hierbij aan de lengte van paragrafen of headers en sub-headers.
  4. Met echte content kun je user tests realistischer en in een vroeger stadium uitvoeren. Mogelijke problemen met de navigatie of beperkingen van het CMS komen eerder aan het licht.
  5. Je voorkomt dat je verhaal haar kracht verliest, doordat je achteraf ruimtes in het design probeert op te vullen met minder relevante informatie. Een krachtig design dient jouw verhaal te versterken, niet af te zwakken.

Om tot een effectief webdesign te komen, is het van belang eerst de content te schrijven. De behoeften van je doelgroep, je producten of diensten, doelen, lengte van paragrafen en titels bepalen welke navigatie en design er nodig is om tot een effectief en conversiegericht webdesign te komen. Met echte content kunnen problemen met de lay-out voorkomen worden en komen beperkingen op het gebied van navigatie eerder aan het licht. Ook kan een webdesign beter beoordeeld worden, op het moment dat de echte content gebruikt wordt. Na een goed en doordacht verhaal volgt een krachtig design, wat resulteert in een ijzersterke website.

Staat er een nieuwe website op de planning en ben je op zoek naar een websiteontwikkelaar die met je mee denkt en verder kijkt dan het webdesign? Neem contact op met Pux voor vrijblijvend advies.

Laat een reactie achter