Een introductie over zoekmachine optimalisatie

“Ik wil wel dat de site geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines”. Een veelgestelde vraag zodra we een website mogen ontwikkelen. Maar is het ook een realistische vraag? Enigszins, maar niet helemaal. Om die vraag te beantwoorden is het goed om te weten wat SEO nou eigenlijk is.

SEO (Search Engine Optimisation, ofwel zoekmachine optimalisatie) is een verzameling van alle online effort die jij doet om je website beter gevonden te laten worden. Eigenlijk is het daarom te makkelijk om te zeggen dat een site SEO geoptimaliseerd is. Er zijn immers altijd nog zaken die je extra kunt doen. SEO is een proces dat continu doorgaat. Het kost veel tijd en moeite en is daarom zeker ook niet voor iedereen geschikt.

Denken als een zoekmachine

Om te begrijpen hoe je hoger kunt komen in zoekmachines is het belangrijk om te begrijpen hoe een zoekmachine “denkt”. Een zoekmachine is niets anders dan een algoritme dat zijn uiterste best doet om de meest waardevolle content te serveren op basis van een gegeven zoekwoord. Hij probeert te begrijpen wat belangrijk is voor mensen en op basis daarvan wordt je ranking (je positie binnen een zoekmachine) bepaald. En hoewel het algoritme zelf beter bewaakt wordt dan Fort Knox weten we wel de 3 pijlers waarop het gebaseerd is: techniek, content en autoriteit.

Techniek, Content en Autoriteit

 

zoekmachine optimalisatie met pux

1.Techniek

De klant die aan ons vraagt of de site wel SEO geoptimaliseerd is heeft het eigenlijk alleen over het onderdeel techniek. Het is een deel dat gewoon goed moet zijn, het is de basis waarmee je kunt zorgen dat de content en autoriteit beter worden. Maar waarom is de techniek belangrijk voor zoekmachines? Zoals gezegd wil een zoekmachine waardevolle content teruggeven aan haar bezoekers. Als een website er 10 seconden over doet om te laden dan haken je bezoekers af. Voordat jouw site op Google komt is de Googlebot (een computerprogramma dat hele web afspeurt) al bij jouw site langs geweest en heeft de zoekmachine al de laadsnelheid bekeken. Ook heeft hij gekeken of de website wel goed op mobieltjes werkt en of deze veilig is. Zo wordt je website op tientallen punten gecheckt door de zoekmachine. Als de techniek niet goed staat dan wordt het erg lastig om hoog te scoren bij Google en soortgenoten.

2. Content

Heb je een site die “SEO geoptimaliseerd” is? Dan nog heb je goede content nodig. Dit betekent o.a. unieke (zelfgeschreven, zeker niet gekopieerd!) en interessante teksten. Deze teksten moeten goed leesbaar zijn en het beste kun je per pagina over één onderwerp schrijven. Zowel de lezers als zoekmachines begrijpen dan goed waar deze pagina’s over gaan.

Naast goede content is het ook belangrijk om regelmatig nieuwe content op je site te plaatsen, bijvoorbeeld in de vorm van een blog. Ten eerste is dit belangrijk omdat je dan meer onderwerpen (lees: zoekwoorden) hebt waarop je gevonden kunt worden. Maar ook omdat dit voor zoekmachines een belangrijke factor is. Als jij regelmatig nieuwe inhoud aan je site toevoegt dan geeft dit bij de zoekgiganten aan dat je actief met je site bezig bent. Daardoor zal jouw content waarschijnlijk relevanter zijn dan die van een concurrerende site die al 1,5 jaar stil staat.

Wist je trouwens dat de Googlebot en zijn concullega’s net als mensen alleen maar linkjes volgen? Ze komen op je homepage en gaan daar alle links af. Is er naar een pagina geen link? Dan zal deze ook niet zomaar geïndexeerd worden. Linkjes in een hoofdmenu worden belangrijker geacht dan links onderaan de pagina (net zoals dit voor mensen is). Daarom is het ook belangrijk om goed na te denken over de structuur van je navigatie en website. De interne links van je website moeten goed zijn en je belangrijkste pagina’s moeten in het hoofdmenu staan.

3. Autoriteit

Last but not least: autoriteit. Veruit de lastigste van de 3. Autoriteit kun je vergelijken met mensen op straat die over een nieuwtje praten: als één of twee van mensen een nieuwtje hebben dan kan het een roddel zijn. Als er veel mensen over praten dan is de kans groter dat dit nieuwtje een feit is. Autoriteit werkt ongeveer volgens hetzelfde principe alleen zijn het geen mensen maar websites die ergens over “praten”. Deze websites doen dit door middel van het plaatsen van links naar jouw website. Hoe meer links hoe groter de kans is dat jouw website de juiste plek is om de gezochte informatie te vinden. Door meer inkomende links stijgt de autoriteit van je site. Links van sites die al een goede autoriteit hebben zijn waardevoller dan een linkje via de blog van je tante Suus.

Maar hoe kom je dan aan deze links? Vroeger had het zin om linkjes te plaatsen op startpagina’s en links te “ruilen” (een link voor een link) met andere websites. Die tijd is allang geweest en nu is het vooral belangrijk om waardevolle content op je site te hebben. Vraag blogs om over deze content te schrijven en deel het via social media. Als de content goed genoeg is zullen derden het gaan delen en krijg jij meer links naar je website. Meer links naar je site betekent vrijwel altijd meer bezoekers.

Zoekmachine optimalisatie, Rozengeur en Maneschijn?

Het moge duidelijk zijn: zoekmachine optimalisatie is niet zo gemakkelijk als sommigen doen voorkomen. Het is een proces dat een lange adem en continue aandacht vereist. Vaak duurt het maanden voordat de inzet die je vandaag levert zijn vruchten begint af te werpen. En aangezien er meestal ook (veel) concurrentie is kan niemand garanderen dat je op een bepaald zoekwoord ook hoog zal eindigen.

De aanhouder wint

Screenshot van het Pux SEO dashboard
Met het Pux SEO Dashboard kun je precies zien wat je rankings in zoekmachines zijn. Ook kun je in één oogopslag zien hoe je advertenties het doen en welke verbeteringen je aan je site zou kunnen doorvoeren om beter gevonden te worden.

Zoekmachine optimalisatie is dus zeker geen rozengeur en maneschijn. Maar, de aanhouder wint. Zodra het lukt om genoeg autoriteit op te bouwen zul je zien dat zowel nieuwe als bestaande content beter wordt gevonden.

De laatste tip die we kunnen geven is om er voor te zorgen dat je inspanningen meetbaar zijn. Hou in de gaten wat je ranking in zoekmachines is (je hebt hier slimme software voor). Het bereiken van een hoge positie van een zoekwoord zal zeker een glimlach op je gezicht toveren. Als je er ook voor zorgt dat je goed inzichtelijk hebt hoeveel bezoekers je website heeft, waar zij vandaan komen en hoeveel daarvan converteren (contactformulier invullen, product kopen etc.) dan ben je helemaal goed bezig.

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog of heb je hulp nodig met zoekmachine optimalisatie of het meetbaar maken van je website? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!

Laat een reactie achter