Een meertalige website: 5 redenen om er voor te kiezen

Voor veel bedrijven kan een website in meerdere talen voordelig zijn. Een meertalige website vergroot je exposure, bereik en in veel gevallen, omzet.

Onlangs hebben we voor onze klant Saffier Yachts de 7e taal toegevoegd aan de website: Russisch! Na o.a. Engels, Duits en Frans kiest Saffier er voor om een geheel nieuwe markt aan te boren. Een logische keuze gezien 92% van de brochure- en contactaanvragen buiten Nederland afkomstig is. Aan het twijfelen of een meertalige website iets voor jou is? Hier zijn vijf redenen waarom een meertalige website voor veel bedrijven een goed idee is.

Pux kan je helpen om een meertalige website te maken

  1. Je spreekt een grotere groep mensen aan

Mensen surfen voornamelijk in hun moedertaal. Hoe meer taalopties je hebt, hoe groter je potentiële bereik. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat maar liefst 56% van de internetgebruikers websites in een vreemde taal links laten liggen. Waarom? Websites in de moedertaal van een klant komen vaak vertrouwelijker, gebruiksvriendelijker en persoonlijker over.

  1. Je bent makkelijk vindbaar

Meertalige websites zijn makkelijker te vinden in zoekmachines. Hoe meer taalopties je hebt, hoe groter de kans dat bepaalde (niet-Nederlandstalige) zoektermen matchen met content op je website. Daarnaast is Google niet overal de grootste zoekmachine. Wil jij dus beter gevonden worden in landen zoals Rusland (waar Yandex de grootste is) of China (waar Baidu met stip op 1 staat) dan zal een meertalige website je helpen een grotere markt aan te spreken.

  1. Je content wordt makkelijker verspreid

De kans dat de content van een meertalige website wordt opgepikt door anderen is groter. Het is voor buitenlandse websites en blogs immers aantrekkelijker om websites te promoten die hun lezers begrijpen. Dit geldt ook voor social media. In 2015 meldde Shareaholic dat gemiddeld 31% van al het verkeer naar websites te danken is aan social media. Zet je hierop in, dan zal een website in meerdere talen ongetwijfeld van pas komen. Iemand uit Spanje zal niet snel een Nederlandstalige website delen, maar diezelfde website in het Spaans misschien wel.

  1. Je onderscheidt jezelf

Wie online een product of service aanbiedt heeft bijna altijd te maken met concurrentie. Met een meertalige website laat je zien dat jouw bedrijf ambitieus en internationaal is ingesteld en dat je bovendien gericht bent op gebruiksvriendelijkheid en professionaliteit. Je onderscheidt jezelf hiermee van je concurrenten en een klant zal sneller kiezen voor jou.

Al het bovenstaande zal je bereik vergroten, wat een positief effect kan hebben op je omzet. Immers, hoe meer mensen naar jouw website komen, hoe meer mensen in aanraking komen met jouw producten en/of services.

  1. Maar het is ook goed voor je conversie…

Voor bedrijven die producten of services aanbieden ligt de conversie bij meertalige websites hoger. Bij online winkelen kan de moedertaal van een klant doorslaggevend zijn. Zo heeft een onderzoek van de EU uitgewezen dat 42% van alle online shoppers alleen iets aanschaft op websites in hun moedertaal. 38% koopt sporadisch iets op een website in een vreemde taal. Wil jij je producten of services internationaal sneller verkopen? Doe het dan in de moedertaal van je potentiële klant.

Pux heeft Saffier Yachts meertalig gemaakt

Wat kost een meertalige website?

Iedere website is anders en dus zullen de kosten per website verschillen. Je framework moet bijvoorbeeld meertalige content aankunnen en je moet de juiste URL-structuur kiezen. Wil je voor iedere taal een andere URL gebruiken of wil je met sub-mappen werken? Ook moet je de juiste hostingmaatschappij kiezen. Een meertalige website heeft meer opslagruimte en geheugen nodig en zo kunnen de hostingkosten toenemen.

Bovenstaande kosten zijn dus afhankelijk van een aantal factoren, maar wel goed in te (laten) schatten van tevoren. De vertaling van de content van de website wordt wel vaak onderschat. Hoe meer er vertaald moet worden, hoe meer tijd het uiteraard zal kosten. Daarnaast is het bijhouden van de vertalingen van een statische website een stuk minder tijdrovend dan een website waarop content vaak wordt vernieuwd. Gelukkig kun je (als je website ontwikkelaar het goed aanpakt tenminste) ervoor kiezen om bepaalde content niet te vertalen. Stel, je verkoopt producten en je hebt naast je Nederlandse website ook een Duitse variant, dan kan je ervoor kiezen om op je Duitse website nieuwsberichten of korte updates niet te laten zien. Zo behoudt je het originele aanbod, maar bespaar je veel tijd met vertalingen.

Vanwege de prijs ben je misschien het snelst geneigd om een Nederlands- en Engelstalige website te laten bouwen. Maar is dit de juiste keus? Ja en nee. De gemiddelde Europeaan spreekt bijvoorbeeld een aardige staaltje Engels. Toch zijn meer taalopties, zelfs als je alleen een Europese markt wil aanspreken, altijd beter. Grofweg 20% van de Europese bevolking woont bijvoorbeeld in Frankrijk, Italië en Spanje. Van deze 20% spreekt gemiddeld 30% Engels. Met alleen een Nederlands en Engelstalige website loop je dus een grote groep potentiële klanten mis.

Is het voor mij interessant?

Dit hangt af van je bedrijf en/of website. Ga eerst na wie jouw doelgroep is. Stel jezelf een paar kritische vragen. Wat is je doel? Hoe groot wil je worden? Waar ben je gesitueerd? Heb je internationale ambities of juist niet? Wil je een zo groot mogelijke groep mensen aanspreken of zal je voornamelijk te maken hebben met één soort klant? En wat heb je in huis om dit te realiseren?

Stel je bent een online retailer met internationale ambities, dan is een meertalige website ongetwijfeld een goede keus. Maar ook kleinere ondernemingen kunnen er baat bij hebben. Voor een tandartsenpraktijk in Haarlem zal een meertalige website in eerste instantie overbodig overkomen. Toch is het belangrijk om te bedenken dat 27% van de Haarlemse bevolking van buitenlandse afkomst is. Ook in dit geval kan je dus met meertaligheid een grotere groep mensen aantrekken.

Kortom: een meertalige website heeft een absolute meerwaarde. Denk jij dat dit interessant is voor jou? Stuur ons een bericht, dan helpen wij je graag verder.

Laat een reactie achter